Mi az a KUTYAKERT?
bgi 2009.01.20. 13:36
Egyesletnk megalakulsa ta nagy hangslyt fektet arra, hogy Zuglban olyan minsgi, zrt kutyafuttatk plhessenek, melyek megvalsulsval minden itt l jl jr.
A vrosban lk hobbillataikkal trsas kapcsolatban lnek, melynek alapja a szeretet, s a tolerancia. Ragaszkodsos szeretetkben azonban gyakran szre sem veszik, hogy figyelmen kvl hagyjk trsuk valdi ignyeit. Az llatok viselkedse minden esetben a gazdik hozzllst s hozzrtst tkrzi. Ha az ember, mint csaldf nem kpes megfelel falkavezr lenni, akkor a kutya „kutyaktelessgnek rzi” hogy tvegye ezt a szerepet, ezrt nagyon sok vrosi kutyt tallhatunk „csaldf” szerepben, ez azzal jr, hogy termszetesen az letben eladd "emberi" problmkkal nem tud mit kezdeni, sajt feje szerint oldja meg, s csak fokozza a konfliktust. Az llattartk nagy rsznek olyan kommunikcis ismeretei hinyoznak, melyek a krnyezetkben l tbbi emberrel val kapcsolatot, a mindennapi letvitelket megknnyten. A hibs kommunikci ember s llata kztt tbb szinten is tovbbrontja a bels s kls kapcsolatokat. Mivel az llattartk nagy rsze nem tudja, hogy ezen hogy vltoztasson, ezrt segteni kell nekik megtanulni.
Azt mondjk, hogy a plda a leghatsosabb nevel eszkz, legyen akr pozitv, akr negatv az eljele. Ebbl kiindulva, a megolds egyik lehetsges eszkze, hogy a mr „kpzett” tulajdonosok egymsnak adjk t ismereteiket, egymst segtve, tantva az llattal val megfelel viselkedsre. Ez nem jdonsg, az let minden terletn ltezik.
A kiprblt, szakmai tanuls a kutyaiskolban azrt vlik mr az alapok elsajttsnl problmss, mert jpr tulajdonos mshol nem alkalmazza kvetkezetesen az ott megtanultakat. Emiatt az llat nem tudja mshol alkalmazni a megtanultakat, az iskolban gynyren megcsinlja, de mshol nem. Nem gyakorolja, „nem g bele” s ezrt nem is fog az elvrt mdon reaglni - vagyis nem fogad szt.
A pldbl val tanuls az llatokra ppgy jellemz, mint az emberekre, gy a kzs stk, kzs foglalkozsok alatt mindketten megtanuljk, begyakoroljk, hogyan kell helyesen alkalmazni azokat a mdszereket, s fogsokat, melyekkel a sajt-, s krnyezetk lett is knnyebb tehetik. Nem szervezett iskolai krlmnyekre kell teht gondolni, hanem olyan, brki ltal, alkalmanknt elrhet trsas kapcsolatra, ami hatkonyan egsztheti ki az intzmnyes krlmnyek kzttit. A kutyaiskolban megtanuljk, ms helysznen, vagy otthoni krlmnyek kztt pedig kzsen gyakorolhatjk.
Nagyon fontos a csoportnak, mint kzssgnek a szerepe. A megfelel kzssgi let, az abba val bekapcsolds, az aktv rszvtel nem csak az llattal val kommunikci megtanulsnak szempontjbl lnyeges. Egy kzssg tagjnak lenni j rzs. S EZ NEM CSAK A TUALJDONOSOKRA, DE A KUTYKRA IS VONATKOZIK!
Szksges, hogy ennek a kzssgnek egy fizikailag is krlhatrolhat letteret teremtsnk.
A szban forg „kutyakert” olyan, az llatok specilis letviteli s mozgsignyeit figyelembe vev, kertssel krbevett s kettosztott terlet, mely a kutykkal rkez embereknek, (a kutyk gazdinak) is kzssgi lehetsgeket ad.
Ez azt jelenti, hogy a kutyknak tervezett jtkok, akadlyok megtervezsekor figyelembe vesszk az llatok klnbzsgt, a mret s mentalitsbeli klnbsgeket, klns tekintettel a balesetveszly elkerlsre. Lehetsg szerint rnyas fkkal, bokrokkal, itatsi lehetsggel, krnyezetbe ill, balesetbiztos fa-, fm-, s gumi alapanyag trgyakkal tervezzk ezeket a jtsztereket, hiszen alap clja a projektnek, hogy a gazdk a kutyjukkal ide jrjanak jtszani, rohanglni, ne a krnyk olyan terleteire, ahol a szabadon val jtk kzben mindenfle konfliktusba keveredhetnek a tbbi emberrel, jrmvel, ms llatokkal. A terleten hzirendet kvnunk bevezetni.
Az egyeslet clja a felvilgosts, s a klcsns segts, melyhez aktvan kapcsoldik ez a projekt.
Clunk teht egy egyszer, de jl felszerelt kutyajtsztr kialaktsa, mely egyben kzssgi lettr, s klcsns tanulsi helyszn is. A „komplexum” kifejezs jelen esetben a projekt funkciinak szles spektrumra utal, hiszen ezen kzssgi letterek hasznlatval
· egyszeren felszabadultan jtszhatnak egytt,
· a tulajdonosok kzelebb kerlhetnek egymshoz, helysznt kapnak a tapasztalataik megosztsra, tancsokat krhetnek s kaphatnak egymstl s az egyesleten keresztl a szakemberektl,
· a tulajdonosok olyan „fogsokat”, nevelsi „trkkket” tanulhatnak egymstl, melyek elsajttsval knnyebb vlik a sajt s krnyezetk kommunikcija
· A „rosszul nevelt” tulajdonosok tapasztalati ton rbredhetnek, hogy nem felttlenl a kutya „zsebrevgsa” a konfliktus megoldsa, viszont legtbbszr ez az okozata az llat agresszivitsnak.
· a gazdk megfelel kapcsolatot alakthatnak ki llataikkal, felvve az igazi „falkavezr” szerept,
· a kutyk nevelse biztonsgos krlmnyek kztt zajlik (kerts van, nem tud elszaladni)
· a kutyk a szocializlds hatsra kezelhetbb vlnak, s egymstl is tanulnak.
· A kls szemllk is megtapasztalhatjk, hogy nem minden harap, aminek foga van, sok az olyan ember, akinl nevelsi krds az llatoktl val flelem.
· Az llatok biztonsgos kzelsgvel knnyebben elsajtthat a gyerekek krnyezetvdelemre val nevelse, a termszetes, s ptett krnyezethez val alkalmazkods, a felelssgvllals egy msik llny irnt.
Az ismeretek kzssgen belli klcsns tovbbadsa s a „tantva tanuls” mr vszzadokkal ezeltt ismert volt. Az utnzsnl olcsbb tanulsi mdszert jelenleg nem ismernk.
Az egyms kztti kommunikci nem kerl pnzbe, de egy kzssgi lettr fellltsa, s zemeltetse igen.
Az elzetesen megnevezett clok egyrtelmen a kzssg rdekeit szolgljk, teht indokolt, hogy olyan trtsmentes terletet talljunk, melyet mindenki ingyenesen hasznlhat.
Ehhez elssorban egy egyttmkdsi szerzdst kell ktnnk a kerleti nkormnyzattal. Az idelisnak ltsz terlet egy rgta nem hasznlt fociplya, melynek hasznostsa, „zldterlet” lvn tbb bizottsgi dntshez kttt.
Az alaptlet szerint, a szerzds lnyege, hogy az Egyeslet magra vllalja a terlet felszerelst, s zemeltetst, az nkormnyzat pedig trtsmentesen, s tartsan biztostja a kzsen kijellt terletet, valamint lehetsgeinek megfelelen segti az egyeslet munkjt. Vagyis a terlet tovbbra is az nkormnyzat tulajdonban marad, de az Egyeslet, mint helyi civil szervezet, az nkormnyzat s a lakossg rdekeinek megfelelen, az Eurpai Normknak megfelelen hasznostja, s zemelteti, a hossz tv egyttmkds keretben.
Az nkormnyzat tulajdonban lv terlet felszerelst, s karbantartst az Egyeslet abbl a megltsbl vllalta magra, hogy a kerlet tvolabbi rszn fellltott egyetlen kutyafuttat, a vals ignyek felmrse nlkl, meglehetsen balesetveszlyes mdon lett berendezve. A mi projektnk alapja az ignyek felmrse, hiszen ki tudn jobban a kutyk ignyeit, mint maguk a tulajdonosok, s a kutyk? Ez alapjn fogjuk elkszttetni a tnyleges berendezsi tervet.
A tnyleges felszerelsi, berendezsi kltsget elssorban plyzatok tjn szeretnnk elteremteni. Erre tbb lehetsg is addott mr most is.
A karbantartsi kltsgek fedezete hrom rszbl ll: az egyik a tnyleges anyagokra fordtott kszpnzes sszeg (plyzatokbl), a msik a tagok, prtolk felajnlsa, melynek keretben minimlis trtssel vllaljk a karbantartsi, javtsi feladatokat, a harmadik a tulajdonosi felelssgvllals, mely a Hzirend rsze. Eszerint a tulajdonos magra vllalja az llata (vagy sajt maga) ltal okozott kr anyagi vonzatait.
Tovbbi erforrs maga a projekt rsztvevinek munkja. A projektgazda nonprofit szakember, lelkes kutyatulajdonosknt szaktovbbkpzseken vett rszt, s gyakorlatra is szert tett. Az Egyeslet tagjai olyan lelkes ebtartk, akik szvesen vgeznek ingyenesen terjesztssel, alrsgyjtssel stb kapcsolatos munkkat. Nagyon fontos, hogy nincs fix korosztly, a legfiatalabb aktv tagunk 10 ves, a legidsebb mg nincs 80.
A tjkoztat anyagok megtervezsre egy fiatal grafikus vllalkozott, az segtsge s munkja elengedhetetlen.
A projekt kiviteli idejt csak azutn tudjuk megtervezni, ha az nkormnyzat megfelel bizottsgai vgre hatrozatot hoznak, s a polgrmester alrhatja az egyttmkdsi megllapodst.
Ezek utn kezddhet csak a projektben clknt meglmodott kzssgi lettr fizikai kiptse.
Amennyiben egyetrt alrsval, vagy brmilyen mdon tmogatni kvnja munknkat, krem keresse a projektben rszt vev aktv, kutys tagjainkat (pl Barth gi 30/9966552), vagy rjon egy levelet a panelkutya@gmail.com cmre az albbi szveggel:
("Alrsommal tmogatni kvnom a Panelkutya Egyeslet Kutyakert projektjt", alrs, cm)
A segtsget a laktelepen lk nevben elre is ksznjk!
|